מה זה גוטנברג ואיך זה ישפיע על וורדפרס?

מה זה גוטנברג ואיך זה ישפיע על וורדפרס?

מה זה גוטנברג (Gutenberg) ואיך זה ישפיע על וורדפרס?

האם יש צורך להצגי בפניכם את וורדפרס? כל מי שקשור לעולם האינטרנט, החל ממפתחים ומעצבים ועד אנשי אחסון אתרים ואבטחתם, ובעיקר אנשי תוכן דיגיטלי ומנהלי אתרים – מכירים כבר את מערכת ניהול התוכן הפופולארית והנגישה הזו, שהפכה עצמה לשם דבר בעולם האינטרנט, מאז יצאה לאור כתוכנה בקוד פתוח אי שם בשנת 2003. וורדפרס פתחה את השער בפני רבים וטובים, כשמרגע שיצאה לעולם היו יכולים לפתח בעצמם את האתר שלהם בעזרת שפע הכלים והעזרים שמערכת של וורדפרס סיפקה להם; עם הזמן והשנים נבנתה לה קהילה בינלאומית של משתמשי וורדפרס, כמו גם מומחים בתחום, וכיום מדובר באחת ממערכות ניהול התוכן המובילות והמתקדמות בעולם כשעל פי ההערכה, לא פחות מ-75 מיליון מתוך 172 מיליון אתרי שישנם בעולם בנויים על בסיסה. אך בשנה האחרונה רחש בחש עובר בין אנשי קהילת הוורדפרס: כולם מדברים על גרסת 5.0 החדשה של המערכת, הנקראת בפשטות גוטנברג, שצפוייה לצאת לאור באופן רשמי במהלך החודש הבא. הגרסה הזו, הקרויה על שם יוהאן גוטנברג האיש שחולל את מהפכת הדפוס לפני יותר מ-500 מאות עתידה גם היא לחולל מהפכה בקהילת הוורדפרס וכנראה שגם בעולם האינטרנט בכלל. אז אם אתם רוצים להיות בעניינים ולהבין עד כמה עמוק ונרחב השינוי המדובר – קראו את הכתבה הבאה.

אז מה זה בעצם גוטנברג ואיזה שינוי הוא מביא לעולם הוורדפרס?

גטנבורג כאמור זוהי הגרסה המתקדמת והחדישה ביותר של וורדפרס, והיא מהווה הרבה יותר מסתם מתיחת פנים לממשק העורך של מערכת ניהול התוכן הוותיקה. אמנם לדעת רבים, וורדפרס היא כיום אחת ממערכות ניהול התוכן הטובות בעולם, אבל היא אינה מושלמת כפי שהיא; על אף שבעזרתה בניית אתר החלומות שלכם נמצא, במרחק כף יד, לא תמיד מדובר במשימה הכי פשוטה. אפילו אם אתם מוצאים את תבנית הוורדפרס המושלמת ופשוט יוצקים את התוכן שלכם לתוכה, כנראה שהתוצאה הסופית לא תראה בדיוק כפי שחזיתם, וסביר להניח שגם בחלק לא קטן מהאפשרויות והשימושים שהמערכת של וורדפרס מציעה לא תדעו איך להשתמש. עד היום – על מנת לראות את החזון שלכם מתממש במלואו אל מול עיניכם בעזרת וורדפרס, הייתם צריכים להשקיע עבודה רבה ומאמץ לא קטן. את הבעיה הזו בדיוק גרסת גוטנברג מתיימרת לפתור: בעזרת החידושים המוצעים בממשק החדש הזה תוכלו בקלות, ובאופן ויזואלי, לבנות ולעצב את האתר שלכם עד הפרט הקטן ביותר, ולראות מראש כיצד התוצאה הסופית תראה בעיניי המשתמשים והגולשים שיגיעו אליו.

המטרה של גוטנברג, מלבד לפשט את תהליך ההרכבה, היצירה והניהול של האתר, היא גם לאפשר לכם להעשיר את האתר שלכם בתוכן עשיר במדיה ולסייע לכם להפוך את התצוגה והנראות שלו למודרניות ומושכות עין. אותו התוכן עשיר במדיה שאנחנו מדברים עליו כאן כולל סרטוני וידאו, קבצי אודיו וסאונד, ושאר אלמנטים שיעודדו אינטראקציה עם השמתמשים ויעוררו את סקרנותם לשמוע עוד ולהכיר; בהתחשב בכמויות התוכן הבלתי נגמרות שרק הולכות וגדלות ברשת, ובתוכלת הקשב ההולכת ומתקצרת של הגולשים והמשתמשים – לתוכן שכזה, שתופס את העין והאוזן תוך רגע אחד קצר ישנה משמעות והשפעה שרק הולכות ומתעצמות, ולכן גוטנברג מקדמת את וורדפרס לכיוונו והופכת את יצירתו לקלה ופשוטה יותר עבורכם.

אז כיצד בדיוק גוטנברג עומדת לממש ולהגשים את כל המטרות הללו? באופן פשוט מאוד: העורך החדש מורכב מסדרה של Blocks – כלומר קוביות או לבנים אם תרצו שיכילו בתוכן את כל האלמנטים שמכיל אתר אינטרנט: כותרות, פסקאות, ציטוטים, טבלאות, תמונות, כפתורים, רכיבי מדיה ועוד. במקום אותו עורך בפורמט טקסט עשיר (Rich Text Format) שבו כתבתם ובניתם את האתר שלכם עד עכשיו, כעת יופיע בפניכם עמוד ריק שאליו תוכלו פשוט לגרור ולשחרר את אותן קוביות, וכך להרכיב את האתר שלכם באופן הכי ויזואלי וברור שיש. את אותם רכיבים שעד עתה היה צריך לדעת לכתוב קוד HTML על מנת להוסיפם, ניתן יהיה כעת לשלב באתר בקלות באמצעות גרירת הקוביה המכילה אותם והנחתה בקלות במקום שבו תרצו שאותו רכיב יופיע. כך גם אלו מביניכם שאינם מפתחי אתרים בהכשרתם או שאין להם ידע טכני בכתיבת קוד יכולים ליצור עמודים עשירים במדיה, עם Look & Feel המותאם למה שהם רואים בדמיונם.

כיצד פרויקט גוטנברג ישפיע על אתר הוורדפרס שלכם

השינוי הגדול שמציע גוטנברג אמנם מתקבל בברכה על ידי קהילת הוורדפרס הבין לאומית, אך יחד עם זאת, עולים גם הרבה סימני שאלה לגבי השפעת כניסתו לשימוש של גוטנברג על אתרי וורדפרס קיימים, שכבר נבנו ומתוחזקים על ידי גרסאות קודמות של מערכת ניהול התוכן הזו; רבים חוששים שגוטנברג תשבש בדרך כזו או אחרת את תבנית הוורדפרס הוותיקה והטובה שעליה מבוסס האתר שלהם. החדשות הטובות לאלו המודאגים מכך, הן שעל פי הודעת המפתחים של הפרויקט החדש, הממשק של גוטנברג יתאים את עצמו לכל אחת מתבניות הוורדפרס הקיימות, כשהאפשרויות החדשות של הממשק – כמו הוספת קוביות התוכן פשוט יעבדו מבלי שיש צורך לעשות שום שינוי משמעותי באתרים הנוכחיים שבנויים על בסיס וורדפרס.

דאגה נוספת שעולה מצד משתמשי הוורדפרס הוותיקים נוגעת להשפעתו של הממשק החדש על תוספי וורדפרס (Plugins) – אותם קטעי קוד חיצוניים שניתן לייבא ולהוסיף לאתר וורדפרס, ופותחים בפני מפתח האתר אפשרויות נוספות שלא קיימות במערכת הבסיסית; אך גם בעניין זה גוטנברג אמורה לתת פתרון למשתמשים והיא תהיה מותאמת לשימוש יחד עם התוספים הגדולים והפופולאריים שקיימים. עם זאת, יכול להיות שיהיו תוספים שבכל זאת יתקשו לעבוד חלק עם הגרסה החדשה, לכן יכול להיות שלקראת השחרור הצפוי של גוטנברג נראה תוספים שונים שמעדכנים את הגרסה שלהם כדי שבכל זאת תתאים במדויק לגוטנברג, ואלו שלא יעשו כן – סביר להניח שייצאו משימוש אם לא יימצא להם פתרון הולם.

אז כיצד יש להיערך לקבלתו של גוטנברג

וורדפרס הכריזה כי השחרור הרשמי של גרסת 5.0, היא גוטנברג, תערך ב-19 בנומבר. עד אז גוטנברג כבר זמינה כתוסף לוורדפרס, שניתן להוריד ולהתקין על גבי גרסה 4.9 הקיימת, על מנת להתחיל להתרגל לשינוי המיוחל. בין אם אתכם עורכי וכותבי תוכן, מנהלי או מפתחי אתרים, מעצבי רשת או בוני תוספים – השינוי הולך להשפיע עליכם בצורה כזו או אחרת, בכך אין ספק ומומלץ שתהיו ערוכים לו. אם אתם מריצים אתר, או אף מספר אתרים, מבוססי וורדפרס עליכם לדאוג לשדרג את התוספים והתבניות שלכם כך שיהיו אכן מותאמים לגוטנברג; הזמן אוזל לקראת שחרור הגרסה החדשה שכפי הנראה תהפוך מהר מאוד לסטנדרט אחיד ויש צורך ללמוד כיצד להסתדר איתה, להתניע תהליכי עבודה חדשים ולהבין כיצד להתמודד עם השינוי.

גוטנברג הולך לסלול את הדרך לדור חדש של אפשרויות אדירות בוורדפרס, ומתמקד בגמישות גדולה יותר של המערכת ובשיפור חווית המשתמש. הוא הולך לשנות את פניה של וורדפרס, ולפי כל המומחים שהתנסו בגוטנברג עד כה – זה הולך להיות רק לטובה, כך שמומלץ להתגבר על החששות ולנסות את גרסת העורך החדשה והמרגשת הזו כבר עתה.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

שנה גודל גופן