אתר אינטרנט או עמוד פייסבוק – מה מיועד למי?

אתר אינטרנט או עמוד פייסבוק – מה מיועד למי?

אתר אינטרנט או עמוד פייסבוק – מה מיועד למי?

“למה לי לטרוח לתפעל, לנהל ולדאוג לאחסון אתר אינטרנט של העסק שלי, אם אני יכול פשוט לפתוח עמוד פייסבוק שיחשוף אותי למאות אלפי משתמשים ללא שום עלות?” זוהי תהייה שאנחנו שומעים כיום לא מעט מפי בעלי עסקים רבים המעוניינים להיכנס אל הזירה הדיגיטלית הרותחת של המאה ה-21. אז אמנם לפייסבוק יש את היתרונות שלה, אך כדאי לדעת שגם להחזקתו ואחסונו של אתר אינטרנט פרטי משלכם, המוקדש כולו לעסק שלכם, יש יתרונות בלתי מבוטלים שאסור לכם להתעלם מהם ולא כדאי שתפספסו. אז אתר אינטרנט מול עמוד פייסבוק, כיצד תחליטו? כיצד תדעו מה מתאים ומיועד לעסק שלכם ומה יביא לכם יותר משתמשים, יותר צפיות, יותר לקוחות, והכי חשוב – יותר כסף בתור ההכנסות? המאמר הבא יספק לכם את התשובות שאתם זקוקים להן.

אתר אינטרנט מול עמוד פייסבוק – יתרונות וחסרונות

כאשר מציבים את שתי האפשרויות – אתר אינטרנט אל מול עמוד פייסבוק – זו מול זו, ניתן להשוות ביניהן במספר פרמטרים עיקריים שיאפשרו לכם להבין טוב יותר מה נכון ועדיף עבור העסק שלכם:

תלות מול עצמאות

כאשר יש ברשותכם אתר אינטרנט משלכם אתם יכולים לשלוט בו לחלוטין – מרמת העיצוב והניראות שלו, דרך התוכן ואמצעי המדיה הכלולים בו ועד צורת ואופן אחסון האתר המתאימה לכם. לעומת זאת עם פתיחתו של עמוד פייסבוק, עליכם להבין שכעת אתם תלויים בצד השלישי; הפלטפורמה שלכם היא  למעשה הרשת החברתית, המשמשת עתה כ”אכסנייה” שבה העסק שלכם הוא רק אורח אחד מני רבים. זה אומר שעליכם לעקוב ולמלא אחר תנאי השימוש של פייסבוק, המשתנים ומתעדכנים תדירות, כשהפרתם – אפילו אם אינה ביודעין, עלולה לגרור את מחיקת העמוד שלכם לצמיתות ו/או את העלמת הפוסטים שלכם ללא ידיעתכם אפילו.

נראות ועיצוב

מאחר וכאמור אתר האינטרנט שלכם נמצא בשליטתכם המלאה, ואתם המחליטים היכן לאחסן אותו וכיצד הוא יראה, ביכולתכם לשנות את עיצובו ואת מראהו כראות עיניכם ולהתאימו למטרות וליעדים של המותג שלכם, כששיקול הדעת בעניין זה נמצא בידיים שלכם. לעומת זאת בעמוד פייסבוק אתם נתונים לחסדיה של הרשת החברתית גם בכל הקשור לשינויי עיצוב ולנראות של העמוד, כשמלבד פרסום הלוגו שלכם בראשו, יש לכם יכולת שליטה מצומצמת מאוד בדרך שבה המידע שלכם מוצג. כשפייסבוק מבצעת שינויים במבנה או בעיצוב העמודים בפלטפורמה, אתם לרוב תקבלו על כך הודעה רק בדיעבד, לאחר שהשינוי כבר מוצג על מסכיהם של המשתמשים והעוקבים שלכם.  

חשיפה

עם יותר מ-1.4 מיליארד משתמשים פעילים בחודש, פיייסבוק יכולה לספק לכל בעל עסק את אחד הדברים שהוא הכי זקוק לו – גישה לבסיס לקוחות הולך וגדל, מה שעל פניו הופך את הבחירה לקלה: לכו אל המקום שבו נמצאים האנשים, כלומר לפייסבוק. אבל אליה וקוץ בה – עליכם לזכור שהנתון של מיליוני משתמשים ברשת החברתית לא אומר בשום צורה שאכן אותם מיליונים בכלל צופים בעמוד שלכם ורואים את העדכונים שלכם. אפילו העוקבים והאוהדים של העמוד שלכם – אלו שסימנו “לייק”, אלו שמגיבים בו ואולי אף נכנסים אליו באופן שוטף – לא יזכו בשום אופן לראות את כל הפוסטים שתפרסמו. זאת מכיוון שהאלגוריתם של פייסבוק – אותו כלי שקובע מה רואה כל משתמש בפיד שלו – שונה לאחרונה, וכעת הוא נוטה להעדיף להראות למשתמשים פוסטים שפירסמו חבריהם ולא בתי העסק אחריהם הם עוקבים. יתרה מכך, פייסבוק החליטה לאחרונה ל”העניש” בעלי עמודים עסקיים בכך שהיא מעלימה מן הפיד של המשתמשים תכנים שלדעתה נראים כפרסומיים מדי.

לעומת זאת, גוגל – עם 40,000 חיפושים בכל שנייה ו-3.5 מיליארד בכל יום – יכולה לעשות בכל הנוגע לחשיפה שירות לא פחות טוב, ואולי אף יותר מוצלח, עבור העסק שלכם, אם רק תחזיקו ותאחסנו אתר אינטרנט משלכם עם תוכן איכותי ואינפורמטיבי מספיק. גוגל ממש שינתה את האלגוריתם שלה כדי לדחוף מטה בתוצאות אתרים בעלי איכות נמוכה שלא מציעים מידע משמעותי למשתמשים המחפשים, ולעלות מעלה את אלו שהם בעלי ערך עבור הלקוחות. כך שבעזרת אתר מקצועי, אמין ומתעדכן לעסק שלכם, תוכלו להשיג 2 דברים: ראשית כל חשיפה גדולה וממוקדת יותר באמצעות גוגל, ושנית את האפשרות לנתב את הלקוחות שלכם אל התוכן שאתם מעוניינים לחשוף בפניהם – ללא תלות באלגוריתם של רשת חברתית כזו או אחרת.  

עלויות שימוש אל מול רווחים

אז כן, פתיחת עמוד עסקי בפייסבוק היא דבר חינמי, וכך גם פרסום פוסטים והעלאת תמונות ברשת החברתית הם עדיין ללא עלות, אך כפי שכבר ראינו – אם אתם באמת רוצים להגיע לקהל היעד שלכם דרך הכלי הזה, כנראה שתצטרכו להעסיק מישהו שמבין כיצד פועל האלגוריתם שלו, אחרת אתם עלולים להגיע איתו לשום מקום. יכול להיות שאתם חושבים שזה עדיין יותר ישתלם לכם מהעלויות שתשלמו עבור פתיחת אתר משלכם, קניית שם מתחם, העסקת אנשים שיתחזקו ויעדכנו אותו באופן שוטף וכן על אחסון אתר האינטרנט – אך דעו לכם שהאמת היא שלא מדובר בעסק יקר כפי שאתם אולי חוששים; הרבה חברות אחסון אתרים מציעות את שירותן ללא עלות או בעלויות מופחתות בתמורה לקניית שם המתחם מהם בלבד, ויכולות לספק לכם גם תמורות נוספות כגון שירותי אי-מייל חינמיים, אפליקציות ותוכנות לבניית האתר ועוד.

בנוסף לכך, באתר משלכם תוכלו למכור שטחים וחסויות לגורמים אחרים, וכך לפתוח אפיק חדש של הכנסות נוספות אל העסק שלכם. בפייסבוק, לעומת זאת, אין ברשותכם שום שטחים שתוכלו למכור, כך שאפשרויות הרווח מאפיק הזה אינן קיימות כאן למעשה כלל.

אז מה מתאים לעסק שלכם – אתר אינטרנט או עמוד פייסבוק?

בשורה התחתונה -הכל תלוי במה אתם מחפשים. אם אתם בעלי חברה קטנה ללא כוונת התרחבות ומטרתכן היא למכור בלבד, או אם אתם עסק מכוון-לקוחות (כמו בר, מסעדה או מכון עיסוי) – לכו על עמוד פייסבוק. הוא יאפשר לכם לפרסם את העסק שלכם בעלות כמה שיותר נמוכה ולהיות בעלי גישה למאגר לקוחות גדול יחסית – אך לא כזה שבהכרח יגיע או יהיה חשוף אליכם; אז אם אין לכם בעיה עם יחסי תלות וחוסר שליטה כמעט מוחלט בנראות התוכן – זהו הפתרון הקל והנוח עבורכם.

לעומת זאת אם אתם בעלי עסק מכוון עסקים ((B2B או כזה שיש לו שאיפות רציניות לגדול, להתרחב ולבסס את עצמו בשוק – לכו על אתר אינטרנט משלכם. כך תוכלו לבנות לעסק שלכם מוקד מרכזי שיהווה את פניו בזירה הדיגיטלית, כזה שיש לכם שליטה על העיצוב והניראות שלו ואתם יכולים לנתב אליו לקוחות ומתעניינים ולקבל בו חשיפה גדולה דרך הגוגל. כאמור, גם אם אין בידיכם עדיין עסק גדול המגלגל מיליונים, אל לכם לחשוש מהעלויות, כי בעזרת חברות אחסון האתרים הרבות הקיימות כיום בשוק ומספקות שירותים רבים בעלות לא גבוהה במיוחד, תוכלו לעשות זאת בקלות ומבלי להפסיד מכך.  

בסופו של דבר אפשר לומר שחכם יותר להשקיע במשהו הנמצא בבעלותכם מאשר לבנות את כל הנראות והנוכחות שלכם בזירה הדיגיטלית בפלטפורמה שלא שייכת לכם. כפי שכבר ראינו לא מעט פעמים, החוקים והתקנות של פייסבוק משתנים באופן תדיר, ואם אתם מבססים את עצמכם רק על הרשת החברתית, אז ביום בהיר אחד אתם פשוט יכולים למצוא את עצמכם “עם המכנסיים למטה”, ועם עמוד שהורד מהאוויר או שהפוסטים המתפרסמים בו כבר לא מגיעים אל קהל היעד. אם אתם עסק רציני ובעל שאיפות להתרחב ולהרוויח לטווח הארוך, השקיעו בבנייה, תחזוקה ואחסון של אתר אינטרנט משלכם, ורק אז השתמשו ברשת החברתית, על יתרונותיה השונים, על מנת להגיע לקהל לקוחות נוסף ולהרחיב את העסקים שלכם.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

שנה גודל גופן