אחסון אתרים על שרת שיתופי או על שרת וירטואלי פרטי, מה עדיף?

אחסון אתרים על שרת שיתופי או על שרת וירטואלי פרטי, מה עדיף?

אחסון אתרים על שרת שיתופי או על שרת וירטואלי פרטי, מה עדיף?

להיכנס אל תוך הזירה הדיגיטלית, להקים ולנהל אתר אינטרט לעסק שלכם – זוהי כבר לא משימה פשוטה כמו שאולי הייתה פעם. בעולם השפע הדיגיטלי שבו אנו נמצאים כיום, יש כל כך הרבה בחירות והחלטות לעשות כדי להעמיד אתר איכותי על הרגליים, בין אם זה ברמת העיצוב, התוכן, חווית משתמש. ולאחר שכבר הגעתם אל הרגע המיוחל והאתר נוצר וקיים – מגיעה התחבטות נוספת: כיצד לאחסן אותו? אם גם אתם נמצאים בשלב הזה, אתם לבטח יודעים שגם הוא כולל ההתלבטות מרה בין כמה אפשרויות – כשמעל הכל מרחפת השאלה: האם להשתמש באחסון אתרים שיתופי (Shared Hosting) או שמא בשרת וירטואלי פרטי ((VPS ? אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר, ולהסביר לכם מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מן הפתרונות הללו, ומה בסופו של דבר כדאי לכם לבחור.

מה ההבדל בין שרת שיתופי לשרת וירטואלי פרטי?

ראשית כל נסביר מה הם ההבדלים בין שני סוגי פתרונות האחסון הכה נפוצים הללו, ונתחיל עם הבסיסי מביניהם – אחסון אתרים השיתופי. בסוג זה, ממש כפי שמרמז שמו, האתר שלכם יושב עם עוד אתרים רבים נוספים על אותו השרת, ללא הפרדה פיזית ביניהם; עובדה זו יוצרת אמנם מגבלות שונות לאתר שלכם, אך מוזילה את עלות האחסון. לעומת זאת שרת וירטואלי פרטי הוא מעין “יציר כלאיים”, פתרון שבו האתר שלכם עדין מאוחסן בשרת המאחסן גם אתרים נוספים, אך חברת האחסון מקצה לאתרכם שטח דיסקי פרטי משלו,הכולל קיבולת גבוהה יותר רשיונות למערכת ההפעלה ועוד; כך אתם למעשה מחזיקים בשטח וירטואלי משלכם, שבו אתם מורשים לעשות התאמות ותוספות לפי ראות עיניכם. מטבע הדברים סוג זה אמנם יותר יקר, אך בזכותו ניתן לקבל מידה גדולה יותר של עצמאות, יכולת לעלות את רמת ההגנה והבטחון של אתרכם ועוד.

כדי להבהיר עוד קצת מהו ההבדל בין שרת  אחסון אתרים שיתופי לבין שרת וירטואלי פרטי אפשר להשוות את שני אלו ל-2 פתרונות דיור שונים – הראשון הוא כמו דירת שותפים שבה לכל שותף יש חדר משלו שעוצב על ידי בעל הבית; כל שותף משלם פחות ממה שהיה צריך לשלם אם היה חי לבד, אך מצד שני הוא מקבל רק מקום חלקי בדירה, הוא לא יכול לארח בה הרבה חברים בבת אחת, והפרטיות מוגבלת. את השרת הוירטואלי הפרטי ניתן להשוות להשכרת דירה בבניין, שבו כל הדיירים אמנם חיים תחת קורת גג משותפת, אך לכל אחד יש את החלל הפרטי שלו, שאותו הוא יכול לעצב לפי טעמו ורצונו, שבו הפרטיות שלו היא כמעט ומוחלטת ושלגביו הוא יכול לנקוט באיזה אמצעי אבטחה שהוא רואה לנכון; אמנם המחיר יקר יותר, אך גם התמורה רחבה יותר.

השוואה בין פרמטרים שונים של שני הפתרונות

אם ההשוואה הזו עדיין כללית מדי בעיניכם ואתם רוצים לרדת עוד קצת לשורש העניין, נוכל לעזור לכם בכך – על ידי כך שנבחן את שני סוגי הפתרונות הללו ב-4 פרמטרים ומדדים שונים, ונסביר על פיהם איזה פתרון מתאים לאיזה סוג של אתר:

  • משאבים

כפי שאמרנו, וכמו ששם השירות מצביע, לקוחות אחסון האתרים  השיתופי חולקים עם אחרים את משאבי השרת שלהם,כלומר שיש להם כוח עיבוד, זכרון RAM ושטח דיסק המוגבלים לכמות המקסימלית שהשרת מסוגל להכיל, ושום חריגה מהם ללא תתאפשר. בשרת וירטואלי פרטי לא תקבלו אמנם משאבים בלתי מוגבלים, מכיוון שהאתר שלכם עדיין ימצא יחד עם אתרים אחרים על אותו השרת, אך כאמור יוקצה מתוכו עבורכם נתח מסויים, שיספק לאתר שלכם את משאבי החומרה הנדרשים לו; משמעות הדבר היא שטח דיסק גדול יותר וזמינות משאבים רחבה יותר.

לאור אלו ניתן לומר שאם מראש אתם יודעים שהאתר שלכם לא יצריך שטח  גדול מדי ויכולות עיבוד מתקדמות, תוכלו לחסוך בכסף אם תבחרו באופציית אחסון האתרים השיתופי. לעומת זאת, אם אתם יודעים שאתם רוצים אתר שיציע למשתמשים חווית גלישה ברמה גבוהה ויצריך יכולות עיבוד רבות – דברים שעבורם כמובן נדרשים משאבים רחבים יותר ממה שיש לאחסון האתרים השיתופי להציע – התמקדו באחסון על בסיס שרת וירטואלי פרטי.

  • ביצועים

כפי שאתם יכולים וודאי להעריך, יותר משאבים משמעותם ביצועים טובים יותר; באחסון אתרים שיתופי תקבלו ביצועי אתר המוגבלים לטכנולוגיה שבה השירות בו אתם מאחסנים משתמש. בנוסף הביצועים עלולים להיות מושפעים מהאתרים האחרים המאוחסנים באותו שרת. בשירות אחסון המבוסס על שרת וירטואלי פרטי, באופן לא מפתיע, הביצועים הכללים יהיו גבוהים יותר, מאחר וכאן יש בידיכם את האפשרות לקבוע את קונפיגרוציית היישומים שלכם על השרת בעצמכם וכך להרחיב את טווח ביצועיו ולשפר אותם.

בשורה התחתונה, אם דרישות הביצועים של האתר שלכם נמוכות והוא אמור להיות פשוט, העדיפו את אופציית השרת השיתופי, שבהחלט יכולה להניב לכם רווחים אל מול ההוצאות הנמוכות. אם מן הצד השני אתם יודעים כי לאתר שלכם יהיה זרם גבוה וקבוע של משתמשים או שברצונכם לתפעל מספר אתרים בעלי תנועה רבה במקביל- כאן הפתרון של שרת וירטואלי פרטי הוא וודאי זה שעליכם לקחת.

  • אבטחה

אם אתם גרים בדירת שותפים ואחד מן השותפים השאיר את החלון בחדרו פתוח – אז לא רק החדר שלו חשוף לחדירה ופריצה, אלא גם החדר שלכם. כך הדבר גם באחסון אתרים שיתופי – אם אתם יודעם כיצד להגן ולאבטח את אתרכם אין לכם יותר מדי מה לדאוג, אך אם לקוח אחר, שאתרכם יושב לצד אתרו בשרת, יעשה טעויות אבטחה או ייתקל בקשיים טכניים – זה בהחלט יכול להשפיע על האתר שלכם, ולכן אף שרת שיתופי לא יכול להבטיח הגנה ב-100%. באחסון וירטואלי פרטי לעומת זאת תשלמו יותר, אך תקבלו משירות האחסון אמצעי אבטחה מתקדמים יותר לאתרכם, וכן תוכלו להתקין ולנהל בעצמכם יישומים שיישמרו על האתר שלכם מפני פריצות ושאר מטרדים.

המסקנה היא שאם האתר שלכם מאחסן בתוכו פרטי משתמשים או מידע רגיש מכל סוג שהוא – אתם לא צריכים לחשוש לבחור בשירות אחסון שיתופי ולחסוך כסף. במקרה שבו כן ישנו באתר פרטים שעליכם להגן עליהם, אין טעם שתשקלו שרת אחסון משותף ולא שרת וירטואלי פרטי – אלא אם כן אתם רוצים לחשוף את האתר ואת המידע שבו לסכנה.  

  • תחזוקה וניהול

אחד היתרונות שכן ניתן לציין לטובת אחסון האתרים השיתופי הוא שישנו צורך מועט, או אף אין צורך כלל, בתחזוק השרת מצידכם – החברה המספקת את שירות האחסון מבצעת את כל פעולות התחזוק והאדמינסטרציה של השרת מצידה, ללא צורך במעורבות שלכם. מאידך שרת וירטואלי פרטי דורש יותר פעולות אחזקה מצידכם, בעיקר בכל הקשור לקונפיגרצית היישומים שאתם מתקינים עליו, ולכן במקרה זה סביר להניח שתצטרכו למנות מנהל מערכת מומחה שיעשה עבורכם את עבודת התחזוק.

מכאן אפשר להבין שאם אין לכם קונפיגרציות ייחודיות ויישומים משלכם שאתם רוצים להקים ולתחזק באתרכם, העדיפות עבורכם היא כמובן לחסכון בכסף ובכאב ראש, ולבחור בשרת אחסון משותף על פני שרת וירטואלי פרטי, המתאים יותר לאלו שיודעים כי הם ירצו לעשות התאמות והטמעות שונות באתרם ויוכלו להתמודד בעצמם עם תחזוקו.

סיכום

כפי שאתם יכולים להתרשם, לכל אחד מ-2 הפתרונות המוצעים, שרת אחסון שיתופי ושרת וירטואלי פרטי, יש יתרונות וחסרונות שונים. הבחירה היא עדיין בידיים שלכם, ומבוססת על הכוונות העסקיות שלכם ועל אופי האתר שאתם רוצים לאחסן, אך אנו מקווים שעשינו לכם סדר בדברים והקלנו עליכם בקבלת ההחלטה החשובה.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

שנה גודל גופן